2009-10-04

Recension av Fettskrämd

Jag har läst Lars-Erik Litsfeldts bok Fettskrämd (3:e upplagan, 2009). Det är en bok som jag verkligen rekommenderar alla prediabetiker/diabetiker/överviktiga att läsa, men givetvis har alla så kallade "friska" nytta av boken i förebyggande syfte. Framför allt kan man lära sig en hel del nya saker om hur kroppen fungerar, men också nya vinklar på sådant man redan visste, eller snarare trodde att man visste... Ett bra julklappstips till alla i släkten med diabetes!

Anledningen till att läsa boken - oavsett vilken kategori man tillhör - är att man ökar förståelsen för vad som egentligen händer i kroppen när man äter. Boken förklarar på ett lättläst sätt vad som egentligen är problemet för diabetiker och överviktiga. För den "friske" ökar också förståelsen för vad man kan orsaka genom att överkonsumera den mat, som är direkt skadlig för diabetiker och överviktiga. Diabetes eller övervikt kan förvisso vara ärftligt till någon del, men tillstånden går definitivt att "bota" eller "åtgärda" i de flesta fall genom att sätta sig in i problematiken - vad som är den bakomliggande orsaken.

Problemet

I första kapitlet tar Lars-Erik upp det som är problemet och presenterar en graf som visar att kurvan för intaget av energi från kolhydrater och antalet kraftigt överviktiga följer varandra - uppåt! Samtidigt har intaget av energi från protein och fett - minskat...

Massor av fakta

För att hänga med i svängarna i boken så presenteras först diverse fakta. Varför vi äter, vad fett, proteiner och kolhydrater gör för kroppen. Sen avhandlas allt man behöver veta kring diabetes och insulin och vad levern har för funktion. Att förstå vad fett är för något kan vara en hel vetenskap, men jag tycker Lars-Erik har lyckats förklara på ett enkelt och lättsamt sätt vad skillnaden är på mättat, enkelomättat och fleromättat fett tillsammans med några pedagogiska "fettsvansar".

Kolhydraterna får sin förklaring som korta och långa sockerarter, förutom de kolhydrater som brukar kallas för fibrer och som egentligen inte har den minsta funktion för kroppen, och man får även veta att sockrade frukostflingor har lugnare påverkan på blodsockret än osockrade... hur konstigt det nu än kan låta.

Man får veta att protein är en viktig byggsten i kroppen och att vi måste äta protein eftersom kroppen inte själv kan tillverka det, och att kolesterol är en vaxartad alkohol som cellerna behöver för att reparera sig med. I blodet far det runt en massa taxibilar, olika märken och storlekar av så kallade lipoproteintaxibilar... mycket humoristiskt och pedagogiskt!
Den som äter LCHF eller lågkolhydratkost är i "ketos", dock inte att förväxla med "ketoacidos" som är ett livshotande tillstånd som hotar dem som inte har någon insulinproduktion, främst typ 1-diabetiker. Allt du behöver veta om ketos finns att läsa i denna avdelning.

Man får läsa om vitaminer i frukt och grönt kontra animalisk föda, och hur åderförkalkning påverkar vener och artärer.

Ordet "bantning" kommer från William Banting, en begravningsentreprenör i London på 1800-talet. Man får sig en genomgång varför Banting började med lågkolhydratkost och varför han skrev en bok som kallades "Letter on Corpulence", och att folk som läste den gick ner i vikt på löpande band (men naturligtvis inte på grund av läsandet... ;-)

Teorier

Kapitel 3 avhandlar diverse teorier kring olika ämnen, t.ex vad man "ska" äta enligt Livsmedelsverket. Olika teorier kring fett, kolesterol och kolhydrater. Mycket faktaspäckat kapitel.

Ur avdelningen "Varför fungerar inte 'vanlig' bantning?" kommer här ett litet citat:

Den mat man får äta när man går på energisnål diet består till allra största delen av kolhydrater varför det blir stora insulinutsöndringar i kroppen. Det är inte de där snabba blodsockerhöjningarna, men de kommer. Detta pareras med insulin som släpps loss för att sänka blodsockret. Höga insulinnivåer gör att om du redan är insulinresistent - vilket det inte är otroligt att du är eftersom du kom på idén med att banta - löper större risk att utveckla diabetes. Vi har konstaterat att insulinet gör att förbränningen av fett förhindras, dessutom ser insulinet till att det lilla fett du tillåtit dig - och även kolhydraterna - kan lagras. När kroppen inte får använda fett som bränsle använder den kolhydraterna. Skulle dessa inte räcka till blir nästa steg att använda muskelmassa som bränsle.

Det finns de som hävdar att allt bara handlar om kalorier in/ut
och att man måste göra åt mer energi än man tar in för att gå ner i vikt. Men det är inte riktigt så enkelt, man får i boken läsa om några exempel där "kaloriteorin" får stryka på foten.

"Hur kunde det bli så här?"

Kapitel 4 är ett intressant kapitel om hur rön och forskning presenteras. För "vetenskap" behövs det fakta, en hypotes, en lag och en teori. Allt detta "kontrolleras" och publiceras sedan i en vetenskaplig tidskrift, för att sedan anses som "vetenskap". Det finns dock ett antal vattentäta skott som inte är så vattentäta; man får sig verkligen en funderare kring det här med "så kallad" vetenskap när man vrider resultatet för att anpassas till hypotesen man hade från början... Man förstår också hur illa ett sådant förvanskat "forskningsresulat" är för framtiden då man ger högre status åt ett forskningsresultat baserat på hur många gånger man har citerat (hänvisat till) detta i annan forskning.

Är det förbannad lögn redan från början, så blir ju det mesta som hänvisar dit, inte mycket bättre än just förbannad lögn...

Utvalda resultat

Ancel Keys var en forskare som på 50-talet plockade ut 6 länders resultat för att visa att det finns en koppling mellan fettkonsumtion och hjärtinfarkter. Det är fantastisk vad man kan göra med ett diagram genom att utesluta några punkter (eller rättare sagt, hela 16 stycken av 22). Lars-Erik ägnar flera sidor åt att visa vad man kan göra med diagram, om man bara vill... ett mycket bra kapitel i boken som visar hur Ancel Keys manipulerade studiens resultat, som fick hela världen att bli mättat-fett-skrämd över en natt. Helt i onödan.

Invändningar du bör vara beredd på

Om du skulle få för dig att börja äta LCHF så är det här kapitlet något du ska ska studera noggrant så att du lär dig att bemöta alla eventuella invändningar som "andra" har om din nya
kost, och ditt nya liv. Här får du lära dig argument för tillräckligt vitaminintag, varför bröd och frukt inte är essentiellt, varför tänderna inte behöver tuggmotion och hur hjärnan får det "socker" den så väl behöver. Man får lära sig varför diabetiker absolut inte behöver akta sig för att äta fett och varför man kan strunta i fibrer. Att det inte finns långtidsstudier på LCHF-kost får man lära sig - är ren lögn.

Vilhjalmur Stefansson

Kapitel 7 tillängas den Kanadensiska antropologen och forskaren Vilhjalmur Stefansson som på eget bevåg, och med vett och vilje levde tillsammans med eskimåer och försökte dra på sig alla de sjukdomar som kan tänkas höra till en ensidig, fett- och proteinrik kost. Hur tror du det gick för honom?!

Kwasniewskis modell

Jan Kwasniewski är en Polsk läkare vars behandlingsmodell tydligen innebär att en diabetiker typ 1 kan bli insulinsprutefri. Vi får i berättelsen följa med Lars-Erik på en resa ner till Polen för att få veta mer om denna behandlingsmodell. Här finns mycket intressant att läsa från besöket och intervjuerna med läkarna.

Ett samtal med Jörgen Vesti Nielsen

Kapitel 9 ägnas åt en överläkare på Karlshamns lasarett. Om du har hört talas om "Karlshamnsstudien" så är det precis Jörgen Vesti Nielsen som har lett denna långtidsstudie på typ 2-diabetiker med lågkolhydratkost (LCHF). Lars-Eriks intervju med Jörgen gjordes i samband med 22-månadersrapporten från studien, där det mest uppseendeväckande var hur hjärthälsan hade utvecklats. Det som jag personligen tycker är roligt med denna undersökning är att alla utom fem hade hoppat över till "fett-gruppen". Av de kvarvarande fem i tallriksmodellsgruppen var det tre som fått antingen hjärtinfarkt eller hjärtsvikt, INGEN av de 23 i fettgruppen hade några sådana "symptom"!

Kapitlet innehåller massor av information om Karlshamnsstudien, hur den började, hur den genomfördes och det goda resultatet för de medverkande typ 2-diabetikerna som åt lågkolhydratkost. Verkligen rekommenderad läsning, både för den som själv är diabetiker och den som tvivlar på lågkolhydratkostens verkningar.

Hur man gör

Här får man reda på hur man gör för att komma igång och vad man ska tänka på, vad man kan äta och vad man gör när det går trögt med viktminskningen.

Recept

När man nu fått lära sig allt "teoretiskt" man bör veta, kommer man till avdelningen med recept, och det är väl hit många nybörjare vill komma. Det finns exempel på tillbehör, frukost, lunch och middag, men boken är kanske inte direkt någon "kokbok" i den meningen, så skaffa gärna en "riktig" LCHF Kokbok - om du anser att du behöver. Boken har en bilaga med kolhydrattabeller som kan vara bra att ha i början innan man lär sig var kolhydraterna finns (eller kanske snarare, inte finns, eftersom det är dem man ska undvika).

238 faktaspäckade sidor

När du har läst hela boken så har du förmodligen lärt dig något nytt om hur kroppen fungerar, och/eller så har du fått lära dig något som är helt tvärtemot vad du "visste" tidigare.

Som diabetiker är det ju av största vikt att man förstår varför man är sjuk, så att man ska kunna fortsätta och leva ett normalt liv utan komplikationer, jag tänker då på ögonproblem, amputationer, etc, som på något sätt kan anses vara "naturligt" för diabetiker. Tänk om du utbildar dig om sjukdomens orsak - och lurar "naturalförloppet" - det vore väl skoj?

Övervikt anses säkert inte av de flesta som en sjukdom, men det kan faktiskt ses som ett symptom på sjukdom - kanske något som ännu inte har visat sig, t.ex diabetes. Lite förenklat kan man ju säga att det inte är fetman som orsakar diabetes - utan tvärtom, det som orsakar diabetes orsakar också fetma... dvs överkonsumtion av kolhydrater.

Boken finns i ett antal olika format, här länkar till bästa pris framtaget av Prispallen:

Fettskrämd som vanlig inbunden bok

Fettskrämd som ljudbok i MP3 eller AAC-format